Kaitstud riik ja tark välispoliitika
Eesti riigikaitse on rajatud iseseisvale kaitsevõimele ja koostööle liitlastega NATO alliansis. Venemaa sõda Ukraina vastu on pannud enamus riike, kes elavad agressori lähinaabruses, tegutsema ja astuma samme oma kaitsevõimete suurendamiseks. Eestis on valitsus otsustanud riigikaitse eelarvet suurendada ja panustab uute relvasüsteemide hankimisele.
Raske on ennustada kui pikalt kestab sõda Ukrainas, endise kaitseväelasena kaldun
arvama, et see sõda kestab veel kaua. See omakorda sunnib meie oma riigikaitse
viimased arengud üle vaatama palju kriitilisema pilguga. Kahjuks oleme hakanud
paljuski lootma oma liitlaste peale ja unarusse jätnud sellised võimekused nagu
tsiviilkaitse, mis on meie riigi esmane kohustus, hoolitseda oma kodanike eest
ka kriiside ajal. Teiseks on kogu riigistruktuuri juba aastakümneid õhukesemaks
lihvitud, see on ka puudutanud riigikaitset. Täna on meil olukord, kus ei
suudeta täita ametikohti enam NATO staapides, atašeede arv on viidud alla
miinimumi. 2013 aastal seatud fookus kahe brigaadi valmisolekule kestab edasi
ja ebamugavad kohustused lükatakse Kaitseliidule ilma sellele vabatahtlikule
organisatsioonile ressursse eraldamata. Lõpetada tuleb ebaproportsionaalne
reservide hõlmamine õppekogunemistel, kus olulisemaid funktsioone täitev
reservväelane on kutsutud juba 4 korda õppekogunemisele peale ajateenistust,
paljud kes tahaksid tulla ei ole seda kutset saanud. Paljus loodetakse
õhinapõhisusele.
Millele peaksime pühenduma järgmistel aastatel meie riigikaitse
parendamisel?
1.
Kindlasti on riigi kaitsmiseks vaja raha, kui vaja peame võtma selleks
laenu. Seda raha ei peaks
kulutama mitte ainult uutele relvasüsteemidele vaid ka tühjade positsioonide
täitmiseks. Ma ei muretse relvasüsteemide suurte varude hankimise pärast
ladudesse, Ukraina sõda on näidanud, et kriisi korral saadakse efektiivset
relvaabi headelt liitlastelt. Oluline on väljaõppekomplektide olemasolu,
instruktorite treenitus ja komandöride kompetents neid süsteeme kasutada.
2.
Operatsioonide
planeerimiseks koolitatakse ohvitsere aastaid, strateegiate väljatöötamiseks on
vaja elukogenud, palju näinud ja koolitatud vanemohvitsere. Senine riigikaitse
juhtide rõhuasetus on olnud rohkem taktikaliste probleemide lahendamisele,
mitte operatiiv või strateegilise juhtimisvõime loomisele. Peale 2013
läbiviidud riigikaitsereformi on meil reservis hulga kogenud kaitseväelasi,
keda tuleks ära kasutada riigikaitse tugevdamisel. Me peame uuesti investeerima
inimestesse. Tõstame riigikaitsekulutused 3%-le SKPst.
3.
Peame
vaatama riigikaitse juhtimisstruktuuri tervikuna ja kriitiliselt hindama oma
võimekust reserve mobiliseerida ja neid hiljem juhtida. Vastutus mis varem
lasus kaotatud kaitseringkondadel anti Kaitseliidule, ilma sinna ressursse
eraldamata. Me oleme paljuski lootma jäänud liitlaste võimekustele, aga
maakaitse, kes peab ka kohalike oludega arvestama on jäänud unarusse. Elanikkonna
kaitset sõja ajal ei saa arendada vaakumis, ilma kaitseväge kaasamata. Selles
on niipalju nüansse millele tuleb mõelda, samuti tuleb arvestada alati kohalike
oludega. Need on küsimused mille vastuseid on vaja otsida ka kõige kõrgemal
kaitseväelisel tasemel. Meil on tõsiselt vaja kaitseväe peastaap muuta
strateegilisemaks ja kaaluda suletud staapide taastamist.
4.
Kaitseväe
juhataja käis välja mõtte ajateenistuse pikendamiseks, kahjuks ei järgnenud
sellele erilist diskusiooni ühiskonnas. Sellisetele ootamatutele mõtteavaldused
on lähiajaloos järgnenud ka ebaharilikud otsused, nagu juhtus see orkestri ja
sõjaväekaplanite väljaarvamisega struktuurist. Ajateenistus mõjutab paljusid
protsesse ühiskonnas pikaajaliselt. Kas selle pikendamine oleks lahendus,
võibolla peaksime hoopis mõtlema ajateenistuse lühendamisele? Seda just eesmärgiga
anda riigikaitse kogemus palju suuremale arvule noortele läbi ajateenistuse.
Kuue kuulise ajateenistusega saaksime selle kogemuse anda kaks korda suuremale
arvule noortele. Soomes 6 ja 12 kuu ajateenistuse mudel töötab, miks me ei
võiks sama moodi teha? Peame lõpule viima kaitseväe juhataja poolt algatatud
diskusiooni ajateenistuse pikkusest.
5.
Eesti
on NATO liige juba aastast 2004. Meil on võimalus anda kaitseväge juhtivatele
ohvitseridele teenistuse jooksul mitmekülgseid teenistuskogemusi läbi erinevate
ametikohtade ja teenistuskogemuse nii missioonidel kui NATO staapides. Kahjuks
ei ole see siiani arvestatud tingimus kõrgemate ohvitseride määramisel
ametipostidele, nende edutamisel või autasustamistel. Peame kehtestama arusaadavamad
kriteeriumid kõrgemate ohvitseride valikule, edutamisele ja autasustamisele.
6.
Kaitseliidule
maakaitseks reservüksuste eraldamine on mingil määral kaitseringkondade
taastamise samm. Järgmiseks peaks tegelema nende üksuste valmisoleku loomise ja
hoidmisega. Kriisi korral on oluline hoida maa alasid, selleks on kõige
otstarbekam kasutada maakaitseüksuseid, kes kõige paremini teavad-tunnevad
kohalikke olusid. Ukraina sõda näitas, et tihti tuleb sellistel üksustel
tegutseda ilma tsentraalse juhtimiseta. Oluline on nende üksuste kiire
valmisolek ja juhtimisvõimekused. Peame
tõstame kiirelt reageerivate mobiliseeritavate üksuste arvu ja
valmisolekut. See omakorda nõuab meie juhtimisvõimekuste tugevdamist ja
riigikaitse kui terviku paremat läbi mõtlemist. Kaaluda võib Kaitseliidule
antava reservi arvamist kiirreageerimisüksuste hulka. Nii saab olema lisaks
kahele brigaadile veel 4 kiiresti reageerivat brigaadi.
7.
Reservväelaste
teenistus reservis on potentsiaal, mida on vaja paremini mõtestada ja teostada.
Isegi suure rahvaarvuga Venemaa vajab sõjategevuseks Ukrainas reservväelaste
mobiliseerimist, Ukraina viis mobilisatsiooni läbi juba veebruaris. Ajaloost on
teada mitmed edukad väikeriigid, kes on kasutanud reservarmeed oma iseseisvuse
kindlustamiseks. Tuntumad on Šveits ja
Iisrael, soomlased on samuti jonnakalt seda reservarmee kontseptsiooni hoidnud.
Reservväelaste teenistus reservis peaks ka meil olema paremini läbi mõeldud
ja arendatud.
8.
Aastal
1997 olin esimene väeosa ülem, kes kaasas tütarlapsed riigikaitsesse, lubades
neid ajateenistust läbida. Senini saab kaitsevägi riigikaitsesse kaasata vaid
väga väikest arvu naissoost ajateenijaid. Võibolla peaksime õppima Iisraeli
riigikaitse mudelist, kus naised panustavad riigikaitsesse meestega võrdselt.
Elanikonna kaitse (tsiviilkaitse) arendamise vajadust silmas pidades, oleks võibolla
just siin kohalikel naistel suurem roll. Igatahes on see kasutamata potentsiaal,
mille arendamist me peaksime toetama. Peame võimestama naiste osalust
laiapindses riigikaitses.
9.
Nii
nagu me peame investeerima inimestesse, peame me ka tunnustama neid, kes on
riigikaitsele pikaajaliselt pühendunud. Senine veteranipoliitika on
fokuseeritud vaid missioonisõduritele. Inimesed kes on oma nooruse andnud rahva
ja riigi teenimisse on kõrvale jäetud. Laiendame kaitseväe veteranide
poliitika lisaks missioonisõduritele ka nendele kaitseväelastele, kes on kaitseväe
arengule kaasa aidanud vähemalt 25 aastat.
Eestil on olnud välispoliitiliselt õiged suunad ja nii oleme saanud NATO ja
Euroopa Liidu liikmeks. Kuulumine sõjalisse liitu nõuab meilt ka panustamist
kollektiivkaitsesse. NATO liitlaste kaitseväeüksuste püsiv kohalolek Eesti
pinnal tagab usutava sõjalise ja poliitilise heidutuse. Euroopa liit on olnud
tugev majanduslik ühendus kelle ühised sammud on aidanud meid oma majandust
edukalt arendada. E-riigina on meil olemas unikaalsed võimekused millega saame
panustada nende organisatsioonide arengusse ja aidata oma sõpru ning liitlasi.
Selle kõige positiivse juures ei tohi me unustada ka kohustusi, mis kaasnevad
rahvusvahelistes struktuurides eraldatud ametikohtade täitmise ja võimekuste
eraldamisega.
Millised võiksid olla meie välispoliitilised eesmärgid? Alljärgnevalt toon
ära oma mõtted sellel teemal.
1.
Head
naabrid kellelt soola laenata või kellega koos organiseerida naabrivalvet on
alati olulised. Häid naabreid tuleb hoida, nendega tuleb läbi käia, suhelda.
Sama kehtib ka riikide vahel. Me ei tohi häid suhteid oma naabritega võtta
iseenesest mõistetavana. Me peame sinna panustama. Soome ja Rootsi saamine NATO
liikmeks on meie jaoks oluline. Peame toetama uute NATO kollektiivse
kaitseplaanide koostamist kuhu on integreeritud ka Rootsi ja Soome.
2.
Samuti
ei tohi me unustada ära lõunanaabrit Lätit. Me peame toetama koostööd Soome ja Lätiga, seda riigikaitseliste
ühisüksuste loomisel ning ühishangete läbiviimisel. Samuti peame otsima
valdkonnad, kus meie huvid ühtivad fokuseerides rohelise energia tootmisele ja
kliimasoojenemise mõjude vähendamiseks.
3.
E-riigina
on meil saavutatud oluline positsioon teiste riikide hulgas. NATO
küberkaitsekeskuse asumine Tallinnas ja
nende panus rahvusvahelisse küberkaitse seadusandlusesse on olnud
märkimisväärne. Meie e-valitsemise süsteem on eeskujuks paljudele teistele,
seda just tema turvalisuse ja olulisuse kohapealt riigi valitsemisel. Peame e-riigi
juhtrolli hoidma ja saama küberjulgeolekud eestkõnelejaks.
4.
Olles
nii NATO kui maailma võimsama julgeoleku organisatsiooni liige ja samal ajal ka
väga tugeva majandusühenduse Euroopa Liidu liige, me peame toetama nende
organisatsiooni koostööd,
et vältida dubleerimist ja ambitsioonide konflikti.
5.
ÜRO-sse
kuulumine ei ole rutiin, me peame paremini mõtestama oma rolli selles
organisatsiooni, kaardistama meie võimalused ja piirangud. Oluline on panustada
rahu hoidmisse maailmas. Peame defineerima meie rolli ÜRO rahuvalve
operatsioonides.
6.
Meie
strateegiliseks liitlaseks oli on ja jääb USA. Temaga suhete hoidmine ja
arendamine peab olema jäävalt üks meie prioriteetidest. Peame olema
aktiivsed USAga suhete arendamisel nii sõjalistes, majanduslikes, teaduslikes,
kui ka kultuuri valdkondades.
7. Ukraina sõja lõpetamisele saab kaasa aidata vaid maailma ühtne toetus Ukrainale ja Venemaa survestamine. Peame seisma Euroopa Liidu poolt Venemaale kehtestatud sanktsioonide karmistamise eest ning toetame Ukrainat nii majanduslikult, poliitiliselt kui ka sõjaliselt.
8. Majanduslike sidemete loomine on oluline meie äriettevõtetele, riigi roll on neid suhteid toetada, seepärast peaks välispoliitiliselt olema meie suund võetud ka olulisemates majandusregioonides kohaloleku tagamiseks. Eesti diplomaatilised esindused meile majanduslikult olulistes regioonides peavad olema loodud ja personaliga komplekteeritud.
Kommentaarid
Postita kommentaar