Rail Balticast ja arvamusliidritest
17.
märtsil 2016 kuulutas Inglismaa loodusuuringute teadusnõukogu välja uuendusliku
ja üdini demokraatliku rahvahääletuse saamaks nime oma uuele arktilisele
uurimislaevale. 200 miljonit naela maksva alusele nime leidmiseks tehti
spetsiaalne internetilehekülg, kuhu said kodanikud ühe kuu jooksul nime suhtes
ettepanekuid saata ja populaarsemate soovituste poolt hääletada.
Pakkumisi
tuli erinevaid, nagu Sir David Attenborough või nagu Polar Dream (tõlkes -
Polaar unistus). Suure hulga nimepakkumistest moodustasid aga natuke naljakad
soovitused nagu Bloody Cold Here (tõlkes- Kuradi külm on siin), What Iceberg
(tõlkes - Mida jäämägi), Big Metal Floaty Thingy-thing (tõlkes - Suur metallist
ujuv asi). Kõige enam hääli kogus ühe raadiodiktori poolt soovitatud nimi Boaty
McBoatface (kaudses tõlkes kõlaks see -Paadinäoga paadike).
Olles
täna Rail Baltica meeskonnas tunnen ennast sarnases olukorras kui Inglismaa
loodusuuringute teadusnõukogu, kes tahtes head, sai vastuseks lõõpimise ja
aasimise, a´la: Rail Baltica ei peaks üldse sellist nime kandma, õige oleks
ikka midagi muud. Rail Balticat pole kellegile vaja, see on väikese grupi
projekt, trass peaks kulgema hoopis teisiti jne.
Tegelikult
on Rail Baltica puhul asi palju tõsisem kui paljas aasimine ja kui kokku lugeda
need nimed, kes on alla kirjutanud kirjale, et elektriraudtee ehitamine tuleb
peatada. Vastaste häälekus on mõjutanud paljusid muusikud, kirjanikke, näitlejad
ja teisi lugupeetud kodanikke.
Kurb
kui väära pildi loomisele aitab kaasa meedia, nii nagu juhtus Boaty McBoat
nimega, ei tajunud raadiodiktor oma võimu auditooriumi üle. Nii ka meie
kultuuriinimesed, kes protsestikirjale alla kirjutasid, tegelikult tahtmatult
või tahtlikult häälestasid suured grupid analüüside ja otsuste vastu, mida olid
teinud majandusteadlased, insenerid ja ametnikud Eestis, Lätis ning Leedus, kui
ka Euroopa Liidu asutustes. Kas meie Eesti kultuurieliit on siis inseneride,
Eesti riigi ja Euroopa Liidu vastu?
Loomulikult
on see liiga lihtsustatud lähenemine, ütleksid paljud neist, me oleme ainult
Rail Baltica vastu, see teeb Eesti pooleks, lõhestab seda ja on loodusele
kahjulik.
Selgituseks
peab nüüd ütlema, et tegelikult tänu elektriraudteele väheneb raskete metallide
osakaal meie looduses ja merikotkal pole tulevikus just seetõttu vaja
pliimürgituse pärast hinge vaakuda. Väheneb raskeveokite osakaal meie
maanteedel, mis oma korda toob kaasa puhtama elukeskkonna ja väiksema
liiklusõnnetuste arvu.
Tänu
uutele võimalustele kasvab ka inimeste ja kaupade liikumine ning kaupade kiire
kohaletoomine langetab ka nende hinda. Tee ühendab palju paremini Põhja- ja Lõuna-Eesti.
Igasugune inimkonna tegevus, iga rajakese, tee, kraavi, eletriliini, torustiku,
kanalisatsiooni, gaasitrassi jne ehitus, kujundab ümber keskkonda kus elame,
kuid tagab ka meile sooja vee, puhtama keskkonna, laia toiduvaliku,
elektri ja sooja toa, ehk parema tuleviku.
Kas
me siis ei taha paremat tulevikku ja oleme rahul sellega kuhu oleme jõudnud?
Tahame jätta merikotkad fossiilse kütuse põletamise jääke tarbima, palgad ja
kaupade hinnad samale tasemele ning teed ja hooned uuendamata? Jah kindlasti,
kui me tahame Eestit arendada eelmise sajandi teemapargina. Kas aga ka
meie lapsed tahavad sellises riigis elada?
Eesti
on loonud endast kui innovatiivsest ja modernsest riigist, kus vaadatakse
tulevikku, kus äri saab ajada kiirelt ja ausalt, kus haridus on hinnatud ning
Euroopalik. Teeme ära on olnud meie loosung. Inovaatilise ja modernse
kiirraudtee ehitamine, mis aitab edendada äri, rakendada tarkade inseneride
innovaatilisi lahendusi on võimalus seda pilti süvendada. Kas pime viha
uuenduste vastu on uus normaalsus ja kuvand mida me Eestist tahame luua?
Kutsun
siinkohal meie insenere julgemalt avaldama oma arvamust ja esitama oma
seisukohti ning töövõite. Meedia võiks sellele kaasa aidata, sest tema ülesanne
ei ole ainult meelelahutust pakkuda vaid ka inimesi informeerida, argumente
tasakaalustatult serveerida ja üldsust igakülgselt harida.
Vaatamata
kõigele valis Inglismaa loodusuuringute teadusnõukogu oma laevale tuntud
inglise looduseuurija, loodusfilmide autori ja loodusteaduse populariseerija,
BBC telenäo Sir David Attenborough nime. Aastal 2019 asub see alus oma
esimesele uurimisretkele teele Antarktika vetesse. Rail Baltica projekteerimise faas on alanud. Olen kindel, et ka
Eestis kaine mõistus võidab ja juba järgmise kümnendi teisel poolel saame
mugavamalt ning turvaliselt reisida uut elektriraudteed mööda.
Kommentaarid
Postita kommentaar