Valgustatud kindral Gerhard Johann David von Scharnhorst
Ajateenistusele
pani Euroopas aluse Prantsuse revolutsioon, mis kukutas Bourbonide ülemvõimu,
tõi õigused kodanikele ning lõi vabariigi. Kuidas hakkasid needsamad kukutatud
kuningad hindama ajateenistust? Kuidas juhtus nii, et Esimese maailmasõja
alguseks oli loodud õlitatud, hästi funktsioneeriv süsteem? Kes olid nende
muudatuste taga?
Revolutsiooni
järel tekkinud Prantsuse vabariik ei kestnud kaua, kuid see kogemus valgustas
paljude Euroopa mõtlejate meeli. Käesolev artikkel käsitleb ühte valgustatud
meest, kindral Gerhard Johann David von Scharnhorsti, kes tutvustas
ajateenistuse ideed Preisi aristokraatidele. Kindral Scharnhorsti isik väärib
tutvustamist ka juba kas või sellepärast, et ta oli kuulsa sõjandusteoreetiku
Carl von Clausewitzi õpetaja. Huntington on nimetanud Scharnhorsti refomistiks,
kes pani aluse tõelisele lääne sõjaväelase elukutsele.
Teema
käsitlemine on raske, sest vaid vähene hulk seda puudutavaid materjale elas üle
Teise maailmasõja. Maailmakaardilt on kadunud ka Preisi riik ning jäänud on
vaid mälestus vapratest meestest, kes 1815. aasta juunis jõudsid Waterloo
lahinguväljale napilt enne Wellingtoni armee kokkukukkumist. Ühe põhjuse, miks
kindral Scharnhorsti vähe teatakse, toob välja Charles Eduard White oma
raamatus „Valgustatud sõjamees” („The enlightened soldier”). Tema väitel
ignoreerivad nüüdisaja ajaloolased Preisimaa toonased reforme seetõttu, et
Natsi-Saksamaa kolleegid neid liigselt imetlesid. See olevat ka peamiseks
põhjuseks miks pole tänaseni inglise keeles ilmunud Scharnhorsti biograafiat.
Hannoveri
aastad: karjääri algus
Gerhard Johann
David von Scharnhorst sündis 12. novembril 1755 Hannoveri lähedal väikeses
Bordenau külas. Ta kasvas isa renditalus, madal päritolu pärssis oluliselt tema
sõjaväelase karjääri.
17aastaselt
asus Scharnhorst õppima krahv Friedrich Wilhelm Ernst zu
Schaumburg-Lippe-Bückeburgi (1724–1777) sõjakooli. Selle erudeeritud üliku
uuenduslikus haridusasutuses pandi Scharnhorsti sõjalistele vaadetele ja tööharjumustele
tugev vundament.
1778. aastal,
pärast nelja õpinguaastat, kutsuti Scharnhorst teenistusse Hannoveris.
Rügemendi ülem, kindral Emmerich Otto August von Estorff (1722–1796), avastas
üsna pea Scharnhorsti pedagoogiande ja määras ta rügemendi kooli Nordheimis.
Kirjas kodustele väljendas Scharnhorst oma määramise üle suurt rahuldust: „Ma
pean nädalas kuus tundi loenguid, kaks matemaatikast, kaks taktikast ja kaks
inseneriteadusest.”
1783 määrati
Scharnhorst Hannoveri suurtükiväekooli. Suurtükiväelase eriala ei peetud tollal
prestiižseks, sest see nõudis õppimisvõimet, tööd ja annet. Sajandite jooksul
oli aadlikes juurdunud eelarvamus, et hariduse omandamine ja töö on alandavad.
Kuna armee siiski suurtükiväelasi vajas, said oma andekamatele lastele anda
ohvitserihariduse ka vaesemad aadlikud. Briennes’i suurtükiväekoolist algas ka
Prantsuse imperaatori Napoleon Bonaparte’i sõjaline karjäär.
Hannoveris
asutas Scharnhorst sõjandusajakirja, mis ilmus, küll mitme nime all, aastani
1805. Kolme aastaga saavutas ta publitsistina ja pedagoogina kuulsuse. 1788.
aastal aitas Scharnhorst koostada ja trükkida raamatu „Sõjateaduse käsiraamat
ohvitseridele” („Handbuch für Offiziere in den anwendbaren Teilen der
Kriegswissenschaften”). 1792 avalas ta teose „Sõjapidamise käsiraamat
kasutamiseks välitingimustes” („Militärisches Taschenbuch für den Gebrauch im
Felde”). Kaasaegsete sõnul oli see „oma aja kõige rohkem kasutust leidnud
praktiline juhend”.
Scharnhorsti
esimene sõjaline kampaania, kus ta akadeemilisi teadmisi rakendada sai, toimus
1793 Hollandis, kus ta teenis edukalt Yorki hertsogi alluvuses. 1794 osales
Scharnhorst Menini kaitsmisel ja hilisemal garnisoniga piiramisest
väljamurdmisest. Varsti pärast neid sündmusi edutati Scharnhorst majoriks ja
määrati Hannoveri kontingendi staapi.
Naastes pärast
5. märtsil 1795 sõlmitud Baseli rahu Hannoveri, hakkas nüüd juba 40aastane
Scharnhorst lahingukogemusi analüüsima. Tema seisukohad ilmusid artiklitena,
millest tuntuimad on „Menini linna kaitsmine” („Vertheidigung der Stadt Menin”)
ja „Prantslaste edu põhjused revolutsioonisõdades” („Die Ursachen des Glücks
der Franzosen im Revolutionskrieg”). Scharnhorst uskus, et prantslaste edu
aluseks oli poliitilise ja sõjalise tegevuse pidev koordineerimine.
Läbi artiklite
jõudis Scharnhorst järeldusele, et Hannoveri armee vajab muutusi. Ta hakkas
propageerima „paremat haridust ohvitseridele ja allohvitseridele, leitnandi
auastmesse ülendamist läbi eksamite, nepotismi ja onupojapoliitika kaotamist, sõjalise
kohtumõistmise parandamist, suurtükiväe ümberrelvastamist ja laiendamist,
jalaväe taktika transformeerumist liinisüsteemilt erinevate rünnakkolonnide
kombinatsiooniks. Vajadust moodustada alaline kindralstaap, vajadust jaotada
armee diviisideks, kus on esindatud kõik relvaliigid, et tagada paindlik ja
iseseisev operatiivtegutsemisvõime. Reaalse ja intensiivse väljaõppe
korraldamist ning ajateenistuse sisseviimist palgasõdurite negatiivsete mõjude
vähendamiseks armees.”
Kahjuks lükkas
Hannoveri vürst kõik ettepanekud tagasi.
Preisimaale
Selleks ajaks
tunti Scharnhorsti juba mitmes riigis ja armees. Enamik neist soovis teda oma
teenistusse värvata. 1801. aastal otsustas Scharnhorst lõpuks vahetada
teenistuskohta ning asus Preisi kuninga Friedrich Wilhelm III teenistusse.
Preisi kuningas andis talle selle eest aadlitiitli, kolonelleitnandi auastme ja
kaks korda suurema palga kui Hannoveris. Tasub mainida, et Scharnhorst ei
vahetanud teenistuskohta kerge südamega – läbirääkimised Preisi armeega kestsid
enam kui kaks aastat.
Berliinis võeti
Scharnhorst vastu viisakalt, kuid külmalt. Uutele võitluskaaslaslastele paistis
ta veidrikuna. Scharnhorst kõndis kohmakalt, suur pea ettepoole kaldu. Ta kõnes
puudus elegants, see oli madala kõlaga, pikaldane, kohati kõhklev, ja koos
Hannoveri intonatsiooniga jäi see preislastele tihti arusaamatuks. Isegi
paraadiplatsil ei hiilanud Scharnhorst füüsiliste võimete ja elegantsete
kommetega, mis selleks ajaks olid kujunenud Preisi sõduri stiiliks.
Ka Preisimaal
pani Scharnhorst ette armee reformida, korraldades struktuurid, varustuse,
operatiiv- ja taktikalised doktriinid ümber Prantsuse armee vaimus. Ent
ettepanekud lükati tagasi. Ta ei kaotanud siiski kuninga soosingut, sest oli
jätnud valitsejale kustumatu mulje, teades üksikasjaliselt üksuste struktuuri
ja nende relvastust. Friedrich Wilhelm III pakkus Scharnhorstile tööd
hooletusse jäetud kõrgema sõjalise hariduse vallas.
Õpetajaks
Berliini
Scharnhorsti
palkas õppejõuks Berliini Sõjaväe Instituut. Koolis asutas ta Sõjalise Ühingu (Militärische
Gesellschaft), mille raames propageeris oma tõekspidamisi ja analüüsis
teisi sõjalisi teooriaid. Ühingu liikmed kuulusid enamasti ühiskonna eliiti,
nagu näiteks Preisi prints August Ferdinand või Mecklenburg-Strelizi hertsog
Karl, kuninganna Louise vend jne. Liikmeteks olid ka Scharnhorsti tudengid,
nagu Karl von Clausewitz, Karl Ludwig Heinrich von Tiedemann, Johann Karl
Braun, Georg Wilhelm von Hoffmann, Rühle von Lilienstern. 1805. aastal kuulus
ühingusse 187 liiget.
Töö Berliini
Sõjaväe Instituudis ja kuningalt saadud tegevusvabadus võimaldasid
Scharnhorstil luua Preisis standardiseeritud sõjalise hariduse süsteemi.
Scharnhorst veenas kolleege, et sõjaväelase elukutse pole lihtsalt amet, vaid
eriala, mis vajab pidevat enesetäiendamist. Kõrgema sõjalise hariduse
omandamiseks tuli õppida kolm aastat oktoobrist aprillini, ohvitseri kraadi
said vaid parimad. Scharnhorst mõistis, et moodsa teoreetilise ettevalmistuse
ja praktilise kogemuse ühendamine ei anna tulemit, kuni puuduvad standardiseeritud
operatsiooniplaneerimise protseduurid. Scharnhorsti uuendustele seisid vastu
eeskätt kohalikud rügemendiülemad. Oponentide seisukohade ekslikkust tõendab
siiski kas või fakt, et 60 protsenti Berliini Sõjaväe Instituudi tudengitest,
kes õppisid Scharnhorsti käe all, tõusid hiljem kindrali auastmesse.
Scharnhorsti
saavutuseks oli ka temaatilise raamatukogu asutamine. Ta leidis, et
sõjandusalane kirjandus ei piirdu üksnes taktikaliste manuaalidega, vaid hõlmab
ka ajalugu ja filosoofiat käsitlevad teosed, ning et sõda ei saa vaadelda
isoleeritult, vaid tuleb käsitleda laiemas kontekstis.
Sõjas ja
sõjavangis
Aastad 1804 ja
1805 tähendasid Scharnhorstile valmistumist sõjaks. Kui sõda 1806. aastal
lõpuks puhkes, asus Scharnhorst staabiülemana Braunschweigi hersogi
teenistusse. Ta sai 14. oktoobril 1806 Auerstadti all kergelt haavata ning
näitas üles kangelaslikkust taandumislahingutes. Läbikukkunud kampaania
viimastel nädalatel liitus Scharnhorst Blücheriga ja läks viimasega koos pärast
Preisimaa kapituleerumist Ratekaus 7. novembril 1806 sõjavangi. Vabanedes
vangide vahetamise läbi, mängist ta olulist rolli Vene tsaari teenistusse
astunud Anton Wilhelm von L’Estocq’i Preisi korpuse juhtimises.
On ilmne, et
Scharnhorstist oli kujunenud brilliantne staabiohvitser. Teenete eest Eylau all
veebruaris 1807 sai Scharnhorst Preisi kõrgeima sõjalise autasu Pour le Mérite.
Paar päeva pärast juulis 1807 sõlmitud Tilsiti rahu omistati Scharnhorstile
kindralmajori auaste.
Preisimaal:
lõpuks vabad käed
Kaotused Jena
ja Auerstadti all 1806 raputasid Preisi armees kehtinud põhimõtteid ja sõjalisi
alustalasid ning ajendasid järele mõtlema, analüüsima ja reformima. Paljudele
riigiteenistujatele ja ohvitseridele tundus, et kaotus 1807. aasta suvel andis
märku muudatuste vajalikkusest. Viimast tunnustasid lõpuks isegi monarhistid.
Scharnhorstist
sai reformikomisjoni esimees, sinna kuulusid veel tema parimad õpilased
Gneisenau, Grolman ja Boyen. Scharnhorst sai vabalt suhelda kuningas Friedrich
Wilhelm III-ga, kes määras ta kindraladjutandiks. Scharnhorsti poliitilisele ja
intellektuaalsele positsioonile vaatamata sõltus reformide elluviimine siiski
kuningast ning kõrgematest ohvitseridest.
Sõjalise
reorganiseerimise komisjonile allusid mitmed komiteed, mis tegelesid kitsamate
probleemidega, nagu näiteks taktikaline doktriin, varustus jne. Komisjoni pidi
tegelema 19 valdkonnaga. Esimesed viis puudutasid ohvitserikorpuse probleeme:
komisjon uuris nende käitumist möödunud sõjas, karistas neid, kes ei täitnud
oma kohust, vaatas, kuidas parandada motivatsioonisüsteemi, suurendas
ohvitseride arvu. Järgmised neli küsimust hõlmasid jalaväe ja ratsaväe
reorganiseerimist, nende ühendamist diviisi ja korpuse struktuuridesse. Kolm
küsimust käsitlesid vormiriietust ja selle praktilisust, ning kompaniiülemate
vabastamist majandusküsimustest. Küsimuse alla oli ka liinijalaväe ja
kergejalaväe koostöö parandamine. Lisaks otsiti, kuidas muuta
värbamispoliitikat, parandada varustussüsteemi ja väljaõpet.
Saatuslik vastasseis Napoleoniga
Kuuldused
reformiplaanidest jõudsid ka preislasi ülestõsusus kahtlustava Napoleoni kõrvu,
mistõttu Friedrich Wilhelmil tuli reforme korduvalt kas edasi lükata või
tühistada. 1809. aasta sõda Prantsusmaa ja Austria vahel andis ennatlikke
lootusi Preisi patriootidele, kuid 1810. aasta 26. septembri dekreediga keelas
Napoleon välismaalastel teenida Preisi armees ning seejärel kaasas Napoleon
preislased liitlasena aastate 1811–1812 Vene-vastastesse kampaaniatesse. Kuna
dekreet puudutas ka Scharnhorsti, lahkus viimane Berliinist. Preisi armeest
eemal olles kirjutas ja andis ta 1813 trükki uurimistöö tulirelvadest („Über
die Wirkung des Feuergewehrs”).
Napoleoni
lüüasaamine Moskva all 1812. aastal oli märguandeks uue Preisi rahvusliku armee
relvile kutsumiseks. Kuningal oli nüüd taas võim muudatusi ellu viia ja
Scharnhorst kutsuti tagasi peakorterisse. Ta loobus pakutud positsioonist ja
asus teenistusse Blücheri staabiülemana. Scharnhorst oli kuulus ka Venemaal
ning vürst Wittgenstein laenas Scharnhorsti staabiülema ülesandeid täitma.
Lahingus
Lützeni all 2. mail 1813 said preislased küll lüüa, kuid see kaotus oli
teistsugune. Napoleoni väed ei suutnud lahingust väljunud vastase üksuseid
jälitada, seega polnud lüüasaamine täielik. Scharnhorst sai lahingus jalga
haavata. Haav ei olnud tõsine, kuid kurnas organismi ja taganemisel Dresdenisse
tekkis põletik. Scharnhorsti suri 28. juunil 1813 Prahas, kuhu ta oli sõitnud,
et arutada Schwarzenbergi ja Radetzkyga Austria kaasamist konflikti. Napilt
enne surma omistati Sharnhorstile kindralleitandi auaste. Friedrich Wilhelm III
püstitas kindralile Berliini mälestussamba. Maailmasõdade päevil kandsid mitu
Saksa fregatti Scharnhorsti nime, tema nimi anti ühele Dortmundi tänavale.
Mida
Sharnhorst saavutas?
Juba viimastel
Hannoveri-aastatel püüdis Scharnhorst veenda ülemaid, et vaja on luua alaline
kindralstaap. Friedrich Wilhelm III valitsemisajal kasutati ohvitsere staabis
pigem nagu adjudante. Scharnhorst aga mõistis, et massiarmee juhtimiseks
lahingus vajatakse efektiivset käsu- ja kontrollimehhanismi: „Halvasti
organiseeritud ja vähetreenitud armee hea kindralstaabi juhtimisel võib
saavutada enam kui hästi drillitud armee kehva kindralstaabiga.”
Scharnhorsti
loodud Preisi kindralstaap oma haritud ohvitseridega oli hea nõustaja
ülemjuhatajale, assisteerides teda operatsioonide planeerimisel ja üksuste
paigutamisel maastikule. Rahuajal tegeles kindralstaap eelplaneerimisega, et
olla valmis mis tahes arenguks. Scharnhorst ei olnud siiski kindralstaabi kui
institutsiooni looja, pigem oli ta selle süsteemi parendaja.
Samuti võib
pidada Scharnhorsti teeneks staabiohvitseride valiku- ja ettevalmistussüsteemi
loomist. See omakorda tõstis lahingutegevuse efektiivsust. Scharnhorst oli üks
Berliini sõjaväeakadeemia rajajaid ning tema teeneks peetakse aadlike eesõiguse
kaotamist ohvitseriks saamisel. Reformikomisjoni ettepanek kõlas: „Nüüdsest
peab ohvitseri auaste antama rahu ajal ainult läbi teadmiste kontrolli ja
hariduse. Sõja ajal erandkorral ka läbi vapruse ja kiire tegutsemise. Seetõttu
võib armees unustada tiitlid ja tuleb austada neid, kes on kvalifitseerunud
ametikohtadele. Armees on privileegid kadunud ja igaüks eranditult, sõltumata
päritolust, omab võrdseid kohustusi ja vabadust.”
Preisi reform
nägi ette ka kehalise nuhtluse kaotamist. Scharnhorst ja tema pooldajad
väärtustasid kõrgelt indiviidi moraalset väärikust. Nad mõistsid, et ei ole
võimalik rõhutada au- ja rahvustunnet, kui sõdur elab kaprali piitsa hirmus. Reformijad
deklareerisid, et kõik riigi elanikud on sündinud kodumaa kaitsjad ning
soovitasid, et armee koosneks tegevarmeest ja miilitsast. Mõlemas pooles
peaksid teenima eri klasside esindajad. Tegevteenistusüksuste reakoosseisu
võiks komplekteerida vabatahtlikest vaesema klassi esindajatest. Miilitsasse soovitati
koondada mehed, kes suudavad ise hankida varustuse ning maksta väljaõppe eest.
Ajateenistus kui ühiskonda võrdsustav ja lihtrahvale ohvitseri auastemesse
tõusmist võimaldav nähtus äratas aadlikes siiski veel kartust.
Isikliku
eeskujuga innustas Scharnhorst ohvitsere väljaõpet läbi viima. 1810. aasta
lõpus keelitas ta kuningat mitte viivitama kõikehõlmavate väljaõppeeeskirjade
ja käsiraamatute väljaandmisega, et asendada nendega senised üksikud eraldi
välja antud käskkirjad, mis olid ebaefektiivsed. Tänu sellele alustati uute
suutüki-, jala- ja ratsaväe väljaõppeeeskirjade koostamist. Lisaks selle
soovitasid reformijad ka uusi
rünnakuformatsioone jala- ja ratsaväebrigaadidele ning -diviisidele.
Scharnhorst
optimeeris armee struktuuri sellisel tasemel, kus ülemate ja alluvate suhe
vastas vajadusele. Albert A. Nofi ütleb raamatus „Waterloo kampaania” („The
Waterloo campaign”), et pärast reforme oli Preisi armee sõdurite ja kindralite
arvuline vahekord isegi rohkem tasakaalus kui Briti või Prantsuse armees.
Tänu
Scharnhorsti loodud haridussüsteemile sai Preisi armee korralikud staabid ja
juhtimissüsteemi, mis lubas komandöridel näidata initsiatiivi otsuste
langetamisel. Briti ohvitseridel selline vabadus puudus, näiteks Waterloo
lahingu ajal õhutas Müffling, Preisi sideohvitser Wellingtoni staabi juures,
kahte Briti brigaadikomandöri kasutama olukorda ratsaväe vasturünnaku
teostamiseks. Viimased keeldusid, kartes, et nad saadetakse iseseisva tegutsemise
eest sõjatribunali alla.
Miks
saavutas Scharnhorst Preisis edu?
Scharnhorst oli
just sündinud, kui algas 18. sajandi veriseim konflikt – Seitsmeaastane sõda.
Sellesse haarati kõik Euroopa suuremad riigid: Preismaa, Hannover ja Inglismaa
seisid vastamisi Austria, Prantsusmaa, Venemaa, Rootsi ja Saksimaaga. Hiljem
tõmmati konflikti Portugal ja Hispaania ning ka neutraalne Holland, mida
rünnati asumaal Indias. Pikk sõda kurnas väikeseid monarhiaid ja näitas, et kes
tahab võita tulevikus, peab kaasama rohkem ressursse ning uuendama juhtimist.
Scarnhorstile andis sõjalise alghariduse mees, kes oli Seitsmeaastases sõjas
osalenud ning mõistnud, et muudatused on vajalikud.
Edu hariduselus
võimaldas Scharnhorsti oma õpilaste kaudu levitada ja ellu viia taktikalisi
uuendusi. Standardiseeritud arusaamine ja tegevus aitasid edu saavutamisele
kaasa. Scharnhorst otsis oma tundengitele kindralstaabis õiged ametikohad ja
näitas seeläbi, kuivõrd vajalik on armees kompetentsus. Samal ajal püüdis ta
mitte ohustada aristokraatia positsioone sõjaväes. Ta teadis, et vaid üksikud
ülikud pidasid vajalikuks koolis käia ja enda täiendada. Scharnhorsti eesmärk
oli harida eliiti, seades eeskujuks koolitatud ohvitsere ja määrates neid
aadlike kõrvale alalistesse staapidesse. Koolitatud ohvitseride töö oli
assisteerida juhtivaid kindraleid.
Osa ajaloolasi
arvab ekslikult, et Scarnhorst jagas oma õpilased kahte kategooriasse: ühed,
kellest saavad komandörid, ja teised, kes sobivad vaid kindralstaabi
ohvitserideks. Kirjas Berliini Sõjalisele Ühingule on Scarnhorst rõhutanud, et
teenistus kindralstaabis on vaid osa professionaalse ohvitseri teenistusest.
Seega ei välistanud ta tulevaste komandöride teenimist kindralstaabis.
Enamik Preisi
armees rakendatud teooriaid õnnestus Scharnhorstil tõestada läbi näitlike
faktide. Ta teadis, et hea haridus peab olema tasakaalus praktikaga.
Strateegia, mille elluviimine paistis ebareaalne, leidis Scharnhorsti
vastuseisu. Ta oli oma aja kõige suurem realist ja sellist suhtumist õpetas ta
ka kadettidele.
Scharnhorsti
taktikaline doktriin oli kooskõlas uuenenud sõjapidamiskunstiga. Prantsuse
revolutsioon ja Napolen tõestasid, et sõduriks olemine ei olnud lihtsalt
tegevus või anne, vaid hoopis elukutse, mis nõudis järjepidevat
enesetäiendamist.
Suurimad muudatused tõi siiski Prantsuse
revolutsioon
Suurimad
muudatused tõi Euroopasse siiski Prantsuse revolutsioon, kus absoluutne
monarhia, aristokraadid ja katoliku kirik loovutasid võimu kodanikuõigustele
ning vabariigile. Napoleoni võimulepürgimine, mis tipnes monarhia
taaskehtestamisega, ning järgnenud riigipöörded lõid tingimused modernse
Prantsusmaa tekkimisele. Revolutsiooni toodud muutused põhjustasid meelepaha,
aga ka inspireerisid uute eesmärkide poole pürgijaid levitama oma
valgustusideaale üle Euroopa. Valgustatud mõtlejad uskusid, et süstemaatilist
analüüsi saab kasutada kõikides inimtegevuse valdkondades, alustades
riigivalitsemisest ning lõpetades indiviidiga. Scharnhorst oli kindlasti üks
nendest valgustatud mõtlejatest. Tema juhtimise all studeeris Berliini
Sõjateaduste Ühing tähelepanelikult kõiki reforme, mida Prantsuse
revolutsionäärid ja Napoleon läbi viisid. Wilhelm Rüstow on öelnud, et
preislased võtsid üle ja viisid Prantsuse revolutsiooni põhimõtted ellu isegi
täpsemini kui prantslased ise. Järelikult mõistis Scharnhorst hästi, milline
võimas jõud on vaba ühiskond.
Monarhid
mõistsid samuti, et kui nad tahavad ellu jääda, peavad nad mõnest privileegist
loobuma. Hea näide sellest on kuningas Friedrich Wilhelm III otsus reformida
riiki pärast läbikukkumisi Jena ja Auerstadti all 1806. Viies läbi
ümberkorraldused, säilitas kuningas trooni.
Scharnhorsti
tegevust mõjutas tugevasti tema madal päritolu. Prantsuse revolutsioon andis ka
lihtsale inimesele võimaluse tõusta kõrgemaks ohvitseriks. Selline olukord
tõstatas kõrgelt haritud ja intelligentse Scharnhorsti ette dilemma. Kuidas
aktsepteerida endast rumalamaid ülemaid ja vastu panna kiusatusele liituda
hoopis Prantsuse armeega? Arvatavasti mõjutasid teda õpetaja krahv Lippe
külvatud põhimõtted truudusest, kohusetundest ja aust. Siiski saatis teda
kibestumus piiratud võimaluste pärast. Enne surma tütrele Juliele saadetud
kirjas avaldas kindral oma tõelised ambitsioonid ja kahetses, et tema tööd pole
piisavalt tunnustatud: „Ma ei soovi maailmalt enam miskit. Seda, millest ma
tõeliselt unistan, ei suuda see mulle nagunii anda. Kui ma paranen, jätkub kõik
vanaviisi. On küll üks kindel ja hea ametikoht, mille ma saan, kui paranen,
kuid see jätab mind ükskõikseks. Oleksin ülimalt õnnelik, kui mulle antaks
ülemjuhataja amet. Usun, et saaksin selle tööga hakkama. Kuniks see on võimatu,
olen õnnetu … Kõik seitse auraha ja oma elu annaksin ühe päeva eest
ülemjuhatajana.”
Sharnhorsti isikuomadused
Välimuselt jäi
Scharnhorstil puudu esinduslikkusest, ta ei paistnud paraadväljakul silma
erilise enesekindluse ning šarmantsusega, tema kõnes jäi puudu elegantsusest.
Kõike neid puudusi kompenseerisid tema teadmised ja omadused. Scharnhorsti
iseloomustanud kannatlikkus ja sihikindlus on tänaseni iga juhi vajalikud
omadused. Tänu neile suutis ta ellu viia oma reformikava, tõsi küll, mõningate
reservatsioonidega, kuid tema sihikindlus oma ideede ning väärtuste
propageerimisel läbi aastate väärib imetlust. Ta suutis Friedrich Wilhelm III
meelt muuta ja otsustamisele sundida.
Scharnhorst oli
hea süsteemiehitaja ja -analüütik. Oluliste teemade arutamiseks kasutas ta
järgmist meetodit: Sõjalise Ühingu liikmed kirjutasid esseid sellistel teemadel
nagu taktika, pioneeriasjandus, suurtükid, strateegiad, sõjaajalugu ja topograafia.
Nende alusel viidi läbi arutelusid, esitati küsimusi ja otsiti vastuseid.
Lisaks oli igal Sõjalise Ühingu liikmel õigus tõstatada teda huvitav teema, kui
ta kirjutas selle sedeleile ja postitas vastavasse hääletuskasti. Spetsiaalne
komisjon vaatas ettepanekud läbi ja edastas need ühingule. Liikmeid julgustati
analüüsima, vastused püüti anda nii kiiresti kui võimalik.
Ajalooline hetk
nõudis, et monarhia peab püsimajäämiseks muutma süsteemi. Scarnhorst oli nende
muutuste elluviimiseks hästi ettevalmistatud juht. Seitsmeaastase sõja
õppetundide vaimus haritud ohvitserina mõistis ta, et vaid rahvaarmee suudab
vastu seista Prantsuse revolutsioonist tulenenud poliitilisele ning
sõjalis-strateegilisele olukorrale. Sõjaväekohustuse viimine kõikide ühiskonnaklassideni
ei muutnud ainuüksi Preisi sõjaväge, vaid mõjutas sügavalt ka riigi majandust
ning sotsiaalseid ja poliitilisi tavasid. Siinkohal peab rõhutama, et
Scharnhorst ei olnud ajateenistuse leiutaja, vaid propageeris Prantsuse
revolutsiooni kogemust.
Mida
tänapäeval Scharnhorsti reformidest õppida?
Ajalool on
kombeks korduda. Täna ollakse paljudes Lääne- ja Ida-Europa riikides taas üle
minemas ajateenistuselt palgaarmeele. Seda põhjendatakse vajadusega
transformatsiooni järele, ohtude muutumise või puudumisega jne. Üleminek toob
taas kaasa ümberkorraldused majanduses, sotsiaalses ja poliitilises keskkonnas.
Ajateenistuse kadudes kaotavad valitsused ühe vahendi, millega siduda
ühiskonda, integreerida sisserännanuid, kasvatada kodanikkonda.
Scharnhorst
nägi väeteenistuses kodanikuühiskonna kasvatamise vahendit, rahvusliku
ühtekuuluvustunde tekitajat. Tänapäeval, kui sagenevad immigratsioonist,
religioonist, kultuuride erinevusest tingitud konfliktid, võib ette ennustada,
et palgaarmeele üle läinud riikides kasvavad sisekorrakaitseorganite töömaht
ning valitsuste kulutused selles valdkonnas.
Ajateenistuse
kaotamisega paralleelselt peaks koolis oluliselt kasvama isamaalise kasvatuse,
kehalise kasvatuse, ühiskonnaõpetuse ja emakeele tundide arv. Tegelikult ei ole
palgaarmeele üle läinud riikides kasvanud haridusüsteemi finantseerimine, pigem
on kulutused sõjaväele jäänud samaks. Väidetavalt on suurenenud hoopis
politseinike, kohtu- ja vanglatöötajate arv.
Riik, mis tahab
ühtset kodanikkonda, ja eriti riik, kus pole veel kindlustunud demokraatiale
omased väärtused ning traditsioonid, ei tohiks üle minna palgaarmeele.
Eesti armee on
koolitanud ohvitsere mitmetes riikides. Tulemiks on eri koolkonnad, mille
suhtlemine on üsna komplitseeritud. Soome ja Rootsi sõjakoolid on õpetanud
ohvitseridele totaalkaitset ja väikeste üksuste taktikat. Ühendriikides õppinud
teavad, kuidas juhatada korpuseid ja diviise. Taanlased ja sakslased on
õpetanud meie ohvitsere tankiüksuseid juhtima. Strateegilisel tasemel erinevad
kogemused on õigustatud, sest need erisused annavad võimaluse mitmekesiseks
analüüsiks ja arengutegevuseks, samas vajame baastasemel ühest arusaamist, et
kriitilises olukorras ühtemoodi, kiirelt ning õigesti reageerida. Sõjalise
hariduse standardiseerimine Euroopas oleks Scharnhorsti vaimus samm.
Kolmas oluline
õppetund tuleneb Scharnhorsti kombest oma teooriaid praktikaga kinnitada.
Haridus on hea siis, kui viib praktikas uute, efektiivsemate lahendusteni.
Transformatsioon on võimalik ainult siis, kui teooriad faktidega tõestatakse.
Maailma võimasam sõjaline liit on NATO, ka meie kuulume edukate hulka. NATOs on
kasutusel hüüdlause, mis ütleb, et NATO kiirreageerimise väed (NATO Response
Force) on transformatsiooni mootoriks. See ei pruugi tegelikkuses nii olla,
sest võimed iseenesest ei saa olla muutuste loojad. Sharnhorst viis ellu
muutusi, mille vajalikkust ta koges praktikas. Sõjaväe muudavad efektiivsemaks
operatsioonid, see, kuidas nendes hakkama saadakse. Kui NATO
kiirreageerimisväed aeg-ajalt operatsioonides osalevad, on see alliansi õige
transformaator.
LOE VEEL
Albert A Nofi.
The Waterloo campaign, June 1815. Combined Books ed, 1993.
Peter Paret.
York and the Era of Prussian reform, 1807–1815. Princeton University Press,
1966.
Peter Paret.
Clausewitz and the State. Clareton
Press, 1976.
Charles Edward
White. The enlightened soldier, Scharnhorst and the Militarrishe Gesellschaft
in Berlin 1801-1805. Greenwood Publishing Group, 1989.
The NATO
Response Force, At the centre of NATO transformation. NATO kodulehekülg,
http://www.nato.int/issues/nrf/index.html.
Artikkel ilmus ajakirjas Horisont aastal 2010 kolmandas numbris-A.J.
Kommentaarid
Postita kommentaar